Autoavaluació de les competències desenvolupades durant el practicum

1. Implicació activa en el centre educatiu

Durant la primera fase del practicum vaig mostrar  interés pel funcionament del centre, vaig assistir a les reunions de presentació amb el director, vaig llegir-me tota la informació que ens van proporicionar, preguntava als professors els dubtes que em sorgien i sino utiltzava la web del centre  http://www.bellera.cat/. per consultar el projecte educatiu de centre i altre sinformacions administratives i per conèixer events i activitats que estaven organitzant o havien organitzat abans de que jo arribes.

Per millorar la meva implicació en el centre assistiaa moltes classes de diferents professors. Aquestes em van permetre assolir coneixements sobre altres matèries i tècniques d'ensenyament aprenetatge.

L'assitència a diferents reunions d'avaluació, em van oferir la possibilitat de conèixer com era el funcionament de les reunions, la organització, on es recollien les conclusions, com es distribuia el temps,c om es prioritzava parlar d'una alumnes abans que d'altres i quines mesures s'aplicaven a partir d'aquell dia per solventar problemes que haguessin sorgit a l'aula. Principalment aprendre diferents mesures per treballar amb els alumnes més disruptius. 

Punts més forts de les reunions, ser consicient dels professionals quehan d'estar en aquestes reunions; el professors resposnables de totes les assignatures que l'alumne curs, i la professora d'orientació.

Per mi l'evidència més clara del desenvolupament d'aquesta competència és l'assistència a les reunions, la participació en altres classes ajenes i el interès per conèixer com funciona el centre on realitzava les pràctiques.

2. Actitud personal empàtica

- Envers la resta del professorat

Durant la primera fase del practicum la meva relació amb alguns professors va ser molt limitada, tan sols em relacionava amb els professors que m'acollien com observadora a les seves classes. La meva actitud i la seva no era prou oberta. Potser algus professors es van sentir violentats per estar observant-los i es sentien jutjats.

No obstant, durant la segona fase aquest relació va millorar i els professors em demanaven la col·laboració en les seves classes i la meva opinió sobre les seves pràctiques educatives. 

Crec que el punt més important a tenir en compte és el mostrar una actitud oberta i el estar disposat a escoltar i, sobretot, a no jutjar si no t'ho demanen.

Les evidències més importants són el fet de haver pogut participar en moltes classes amb molts professors diferents, el material que m'han proporcionat els professors per a què el pugui utilitzar en altres classes i la bona relació i el interès que mostren quan els vaig a visitar al institut.

- Envers l'alumnat

Considero que amb molts dels alumnes vaig connectar des del primer dia gràcies a l'actitud oberta que mostrava i pel simple fet de ser la novetat. Tot i així van haver-hi alumnes amb els que va costar molt connectar, per arribar a establir.-hi una bona relació vaig haver de passar algunes situaciona on els alumnes em posaven a prova. Per exemple, quan intentaven destrontollar les classes interrompent constantment o provocant baralles amb altres companys. Quan vaig demostrar que podia controlar aquestes situacions la seva actitud va canviar, és va suavitzar.

Els punts més forts per una actitud empàtica amb els alumnes és mostrar interès per ells, sobre com estan i quins són els seus problemes, tan a dins com a fora de l'aula. El fet de mostrar interès per les seves vides va fer que la relació dins l'aula millores, tan en comunicació verbal com no verbal, a vegades només calia mirar-los de certa forma per a què sabessin que estaven alçant massa la veu o que el seu comportament era inadequat.

Un altre punt important era l'avantatge de ser 3 professors a classe, sempre es podia realitzar una atenció més personalitzada dels alumnes que presentaven dificultats.

Les evidències de bona relació eren les preguntes constants dels alumnes, interessant-se per tu i per la teva vida o el fet de que m'utilitzessin com a punt principal per a resoldre dubtes o explicar problemes. En els videos penjats en aquest blog es poden observar algún dels punts anomenats.

3. Anàlisi crítica i de reformulació de l'activitat didàctico - pedagògica

El model didàctic  observat era més del tipus transmissiu que no pas constructivista (alumne ajuda a construir el seu propi coneixement). Jo vaig voler aplicar un model constructivista però la meva avaluació no concordava amb el model que volia aplicar. És a dir el model era molt innovador però l'avaluació era del caire tradicional, diguem que jo no em sentia satisfeta, com a docent, si veia que els meus alumnes no havien adquirit els coneixements teòrics que els havia volgut transmetre, a partir de les sessions, i no valorava que potser els alumnes havien aprés altres coses igual de valuoses com; resoldre conflictes del grup, aprendre com és feia una dissecció, cercar informació en pàgines diferents i desestimar la informació que no era prou rellevant, entre d'altres aspectes.

El context que vaig treballar amb els alumnes no era prou rellevant i tampoc el vaig presentar de manera motivadora per a ells. Considero que de la varietat d'activitats ofertades les de caràcter pràctic van ser les que van funcionar millor.

Com a proposta de millora m'agradaria introduir una varietat d'activitats molt més amplia amb un context més rellevant i motivador pels alumnes, però sobretot que haguessin de treballar primer individual, després en parella i finalment en grup, considero que és la metodologia més adequada, jo no vaig poder aplicar el treball en parelles i molt alumnes és van perdre bastant.

Com evidència principal tinc la opinió dels alumnes, registrada en 20 enquestes que vaig fer al institut on tots coincidien que la pràctica més interessant havia estat la de dissecció.

4. Organització i gestió de l'alumnat que afavoreix la seva implicació en l'aprenentatge i la seva autorregulació

Vaig treballar amb l'alumnat utilitzant el treball individual i el treball en grup cooperatiu i en grup col·laboratiu, en funció de la tasca que havíem de treballar; idees prèvies, treball individual - creació power point , treball en grup cooperatiu - dissecció  treball en grup col·laboratiu.

Per regular el seu aprenentatge vam treballar a partir de cooavaluacions entre els grups de treball.

Degut a la falta de temps no vaig poder treballar les autoavalucions del treball en grup, aquest aspecte és el que milloraria de cara a un futur, ja que van haver-hi molts grups que van presentar dificultats per treballar i entendre's i les autoavalucions els haguessin ajudat a parlar aquestes dificultats.

En certes ocasions hi van haver incongruències entre els objectius d'aprenentatge i els criteris d'avaluació. És a dir l'avaluació feia referència als objectius conceptuals i actitudinals però no tan als procedimentals, que a nivell de fer l'alumne més competent són uns dels més importants.

Les evidències més importants del treball en grup e individual són els productes que ens van entregar els alumnes; presentació power point i les diferents tasques individuals que ens van entregar i vam utilitzar per avaluar-los.
Les evidències sobre les dificultats en el treball en grup són els mails que m'enviaven els alumnes, el dia abans de la presentació, comentant-me que eren els únics que havien fet la seva part del power point i que la resta no havien fet res o no li havien enviat la seva part individual.

5. Actitud oberta envers nous recursos i a la innovació

Durant el practicum vaig utilitzar la plataforma moodle que tenia l'escola com a recurs per a què els alumnes m'enviessin les seus treballs, al ser una escola 1x1 tenien aquest recurs per transmetreels apunts als alumnes i per a què aquests entreguessin les tasques realitzades.

Durant la fase d'intervenció autònoma vam treballar la UD a partir d'una web creada per als alumnes, tot i així, la web servia per informar als alumnes sobre un treball individual per acabar fent una presentació power point en grup. La web disposava de fonts d'informació a les que els alumnes havien d'accedir per fer la part individual. A part d'aquests punt no es feia ús de cap eina TIC més. Considero que això va ser una errada en la meva programació, hauria d'haver disposat de més recursos TIC per a què els alumnes realitzessin la tasca individual, ja què el que feien era un copiar pegar de la informació que trobaven, perquè alguns consideraven que havien de llegir molt. L'ús de recursos TIC hagués fet més fàcil i entenedora l'adquisició de la informació i dels objectius proposats.

Com a proposta de millora miraria de utilitzar algún programa informàtic al que estiguessin enganxats els alumnes i procuraria buscar eines TIC que treballessin de la metixa manera que el programa i a la vegada utilitzar-les com a context per a interessar a l'alumne.

Les evidències les trobava a les presentacions entregades pels alumnes, moltes d'elles mostraven informació calcada de la web on l'havien trobat i si després de l'exposició feies preguntes sobre el que tenien escrit a alguns els costava molt saber que contestar.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada