Avaluació
i regulació del aprenentatge - EACN - I - Marcel Costa
La Unitat Didàctica creada per a ser impartida durant la
segona fase del practicum utilitza com a eines d'avaluació rúbriques, graelles
de cooavaluació i autoavaluació. Gràcies a les classes impartides, durant el
màster, vam esbrinar que hi havien altres formes d'avaluar els nostres alumnes
a part de l'avaluació sumativa. Nosaltres hem utilitzat una avaluació més
formativa on es valoraven les actituds dels alumnes i els procediments, a
partir de graelles i rúbriques. També es feia un retorn de les tasques als
alumnes i se'ls hi donava la oportunitat de corregir els seus errors i
tornar-les entregar per a millorar la seva nota.
Per a realitzar la nostra avaluació vam seguir el següent
procediment;
- Creació d'instruments per a recollir informació ( per
crear aquests instruments vam tenir en compte els continguts a impartir, els
procediments que haurien de seguir els alumnes i com els haurien de
desenvolupar i la definició de diferents criteris per avaluar la seva actitud).
- Analitzar la informació acumulada i emetre un judici
- Prendre decisions a partir del judici emès
La nostra idea principal era treballar a partir d'una avaluació contínua, on es te en compte la seva actitud, la seva evolució i totes les activitats realitzades pels alumnes.
Millorar les pràctiques educatives - EACN II
- Ramón Grau
Durant les classes impartides per en Ramon Grau vam
treballar l'ús de les situacions contextualitzades com a eina per a
millorar les pràctiques educatives. L'objectiu principal era relacionar els
continguts que volíem impartir amb situacions de una certa rellevància
personal, social o cultural per a l'alumne, la importància de plantejar un
contingut a partir d'un cas i de fer que els alumnes treballessin primer
individual, després en parella i finalment en grup cooperatiu, on l'alumne
explica i comparteix amb els companys el que ha après, a partir del context
significatiu que havia treballat. Finalment vam parlar de les tasques
multinivell on es plantegen activitats on la demanda cognitiva és diferent per
adaptar-se a la complexitat de l'alumne.
Per realitzar la meva Unitat Didàctica vaig seguir molt
dels passos proposats a les classes d'en Ramón (també comentat en altres
classes amb diferents professors). És va triar un context rellevant pels
alumnes, com són les plagues d'animals i a partir d'aquí es van treballar
diferents exemples de vertebrats e invertebrats que poden produir plaga.
Aquests exemples es van acabar treballant en petits grups de 4 persones , on
cada persona del grup tenia un rol diferenciat. Aquests rols estaven dividits
de més a menys dificultat, per tant exigien una demanda cognitiva diferent. En
funció de les capacitats de l'alumne aquest feia un o altre rol. Cada rol
implicava una tasca primer individual, després en parelles i finalment en grup
cooperatiu. Aquesta manera de treballar permetia als alumnes compartir el que
havien après i els processos que han seguit per aprendre-ho. Si ens fixem en la
piràmide del aprenentatge de Bales (1996) observem que si ensenyem als
altres la capacitat de retenció de l'aprenentatge augmenta i la metodologia
descrita anterior potencia aquest tipus d'aprenentatge.
Autoregulació dels aprenentatges
En aquestes classes es van treballar diferents recursos
per autoregular l'aprenentatge dels alumnes, un d'aquests recursos van ser els
mapes conceptuals com a eina per ordenar els conceptes i estructurar el
coneixement. Per aquest motiu vam treballar amb els alumnes l'ús dels mapes
conceptuals durant la primera sessió de la Unitat Didàctica. Primer els alumnes
completaven unes preguntes on havien de indicar les característiques que coneixien
sobre tots els animals, els animals vertebrats i els animals invertebrats. A
continuació es realitzava una posada en comú de les respostes dels alumnes i
alhora s'anava creant un mapa conceptual a la pissarra, d'aquesta manera els
alumnes tenien ben estructurat els fonaments principals i més generals de la
nostra Unitat.Un altre recurs important és l'ús de les rúbriques, és a dir, tal i com vam comentar de l'assignatura, si l'alumne sap com se l'avaluarà i quins aspectes es tindran en compte per valorar el seu producte final la seva creació correspondrà al què nosaltres els hi demanem o més aviat si aproximarà bastant. Per aquest motiu els nostres alumnes disposaven, a la web creada exclusivament per a l'assignatura, de les rúbriques que els professors utilitzaven per a valorar tan el seu producte individual com el seus power point en grup.
WEB UD ; https://sites.google.com/site/elregneanimalbellera/criteris-avaluacio-professors

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada