Nom: Ariadna Cano
Centre: Celestí Bellera, Granollers
Nivell i
característiques destacables del grup-classe: Batxillerat
Classe de 9 alumnes, treballadors, participatius, els costava treballar en grup i treballar de la manera que vam proposar, ja que estan acostumats a treballar amb llibre, ho trobaven fàcil i per aquest motiu a vegades no s'ho prenien seriament.
VALORACIÓ PERSONAL DE LA INTERVENCIÓ A L'AULA
Aspectes a analitzar
|
Comentaris
|
Sobre
l’inici de la classe: situa, enllaça a classes anteriors, presentació dels
objectius de la classe i de les tasques que es realitzaran
|
Al principi de la classe realitzo una petita introducció on deixo clars alguns aspectes que no havien quedat clars a la classe anterior.
No parlo dels objectius de l'activitat que farem aquell dia, prò si de com han de realitzar la tasca. Potser hauria de fer una introducció més exhaustiva sobre els exercicis que farem, dir com són, que s'ha de fer i de que tracten. |
Sobre els
recursos per a interessar, implicar els alumnes en l’activitat o explicació.
|
La utilització dels rols com a eina per a que l'alumne reguli el funciomanent del seu grup és una eina que els motiva per inciar l'activitat.
|
Sobre
l’organització de l’aula: distribució de les taules i l’alumnat, previsió del
material que es necessitarà durant la sessió. Fa reordenar o endreçar allò
que estigui de forma inadequada al començar la sessió.
|
S'informa a l'alumnat que es treballarà en grup i se'ls permet aseure's on volen de la classe i amb el seu grup.
El material què utilitzo està preparat tan el power point amb el que explico les classes, com el material que passao als alumnes. |
Sobre la
manera de parlar a l’alumnat: adequació del registre i to de veu, grau de
domini de la parla, forma d’adreçar-se a l’alumnat (de forma entenedora,
mirant als alumnes, amb pronúncia clara, amb volum adequat, sense
contradiccions, amb seguretat)
|
Mantinc un to de veu constant, parlo amb respecte, mirant a els alumnes.
Quan els alumnes parlen segueixo fen l'explicació, i potser m'hauria d'esperar a que callessin per a continuar amb l'explicació. |
Sobre la
presentació de les tasques a realitzar: presenta adequadament cadascuna de
les tasques de manera que l’alumnat pot representar-se què s’espera que faci
i en quan temps
|
La presentació de les tasques no és del tot adequada. Situo al alumne en el tema introduint el que vam fer a la classe anterior però no faig referencia al contingut que es treballarà aquell dia ni explico els continguts del material que els hi entregaré ni els situo en el tema que treballarem aquell dia.
|
Sobre el
domini de la matèria: quan realitza una explicació teòrica (al grup classe o
a grups de treball) mostra un bon grau de coneixement del tema
|
Demostro que m'ho he preparat i que domino els continguts teòrics que fan referència als processos de mitosi i meiosi i els transmeto correctament a els alumnes.
|
Sobre la
integració de l’alumnat: té en compte a tot l’alumnat, els integra en la
marxa de la classe. Quan s’adreça a tota la classe, mira i es dirigeix a tots
els alumnes. S’adreça a l’alumnat sempre de forma respectuosa
|
Pregunto als alumnes i deixo que responguin, donant el temps suficient per a que dubtin i pensin i reforço positivament les seves intervencions.
Intento mirar a tots els alumnes quan explico i els tracto amb respecte. |
Sobre la
interacció: interactua sovint amb l’alumnat i de forma productiva i
dialògica. Fa preguntes productives (que ajuden a pensar i relacionar,
orienten cap a la comprensió). Recull les idees i respostes de tots els
alumnes amb respecte, les utilitza i valora
|
Realitzo preguntes productives i interactuo amb els alumnes per a fer més amena i dinàmica la classe.
|
Sobre
l’ús de la pissarra o d’altres mitjans (projector, vídeo, ordinador, imatges,
simulacions...)
|
Utilitzo el projector per a reforçar l'explicació del que s'ha treballat fins aquell dia.
|
Sobre el
domini de l’espai de l’aula i els moviments corporals: es mou per tota
l’aula, s’acosta als alumnes que el necessiten, la gestualitat és correcta
d’acord a allò que es vol comunicar
|
Per a fer l'explicació em mantinc distant amb els alumnes, en una posició típica de classe magistral, tan sols m'aporpo a ells quan haig de repartir fitxes i quan es posen a treballar en grup, per a solucionar dubtes. Potser m'hauria d'haver mogut més per la classe, durant l'explicació incial apropant-me als grups i animant-los, a tots, a participar, a fer aportacions, sortin a la pissarra.
|
Sobre
l’empatia i comunicació: ajuda a crear un bon clima de comunicació i treball
a l’aula. Però a la vegada també un ambiento ordenat i de treball
|
Crec que l'actitud és bona, crea un bon ambient de treball a l'aula. La comunicació amb els alumnes tambés és correcte e intento arribar a tots per igual amb les meves explicacions.
|
Sobre el
manteniment de l’ordre i disciplina: es manté un ambient de treball adequat,
les intervencions dels alumnes són ordenades i correctes
|
Els alumns estan atents a l'explicació i esperen a que els pregunti per a fer les seves intervencions. Potser hauria d'haver gestionat millor els torns de paraula, en el punt que demano les intervencions dels alumnes, ja que quan expressen les seves opinions es trepitgen i sembla que guanyi el que fa la intervenció amb el to de veu més elevat i potser l'alumne que havia fet la primera intervenció queda com en un segon plà o com si no tingués la raó amb el que estava dient.
|
Nivell i característiques destacables del grup-classe: 1r ESO
VALORACIÓ PERSONAL DE LA INTERVENCIÓ A L'AULA
Aspectes a analitzar
|
Comentaris
|
Sobre
l’inici de la classe: situa, enllaça a classes anteriors, presentació dels
objectius de la classe i de les tasques que es realitzaran
|
Presento la fitxa correctament, explicant el que han de fer a cada part, però no introdueixo el tema que anem a treballar, és a dir, el tema del regne dels animals.
|
Sobre els
recursos per a interessar, implicar els alumnes en l’activitat o explicació.
|
Els hi comento que farem un mapa conceptual amb les seves aportacions, però potser hagués faltat una eina més atreient per a fer-los participar encara més.
|
Sobre
l’organització de l’aula: distribució de les taules i l’alumnat, previsió del
material que es necessitarà durant la sessió. Fa reordenar o endreçar allò
que estigui de forma inadequada al començar la sessió.
|
Els alumnes estan assentats en parelles i mirant de cara al professor. No realitzo cap tipus de redistribució de l'aula, hagués estat ideal poder-los asseure en semicercle, però la classe no era tan gran com per permetre-ho.
|
Sobre la
manera de parlar a l’alumnat: adequació del registre i to de veu, grau de
domini de la parla, forma d’adreçar-se a l’alumnat (de forma entenedora,
mirant als alumnes, amb pronúncia clara, amb volum adequat, sense
contradiccions, amb seguretat)
|
Mantinc un to de veu constant i miro a tots els alumnes quan parlo sobre la tasca que hem de realitzar. En ocasions no m'espero a que callin del tot per començar a parlar i això crea un cert rebombori a la classe.
|
Sobre la
presentació de les tasques a realitzar: presenta adequadament cadascuna de
les tasques de manera que l’alumnat pot representar-se què s’espera que faci
i en quan temps
|
Deixo clara la tasca que han de realitzar i l'objectiu d'aquesta i el temps que tenen per a realitzar-la.
|
Sobre el
domini de la matèria: quan realitza una explicació teòrica (al grup classe o
a grups de treball) mostra un bon grau de coneixement del tema
|
En certs punts em poso nerviosa i tartamudejo quan haig de contestar alguna pregunta que realitzen els alumnes i aixó mostra un cert grau d'inseguretat. En d'altres explicacions que faig em mostro segura sobre el que explico i mostro coneixement sobre el que hem de treballar.
|
Sobre la
integració de l’alumnat: té en compte a tot l’alumnat, els integra en la
marxa de la classe. Quan s’adreça a tota la classe, mira i es dirigeix a tots
els alumnes. S’adreça a l’alumnat sempre de forma respectuosa
|
No realitzo preguntes que puguin integrar a l'alumnat en l'explicació, sino que explico jo i l'alumnat fa preguntes sino entèn el que s'ha de fer o el que estic explicant. Per a integrar l'alumnat potser s'hagués d'haver fet un apartat en l'activitat on els alumnes expressessin quins creien que serien els objectius que treballariem o quina seria la tasca que realitzariem, només veient el full.
|
Sobre la
interacció: interactua sovint amb l’alumnat i de forma productiva i
dialògica. Fa preguntes productives (que ajuden a pensar i relacionar,
orienten cap a la comprensió). Recull les idees i respostes de tots els
alumnes amb respecte, les utilitza i valora
|
En aquest fragment no faig preguntes productives, tan sols responc als dubtes dels alumnes, i en certes ocasions no projecto els dubtes individuals cap a tota la classe i això fa que els alumnes que pregunten solucionin els dubtes, però potser aquells alumnes que tenen més dificultat per a preguntar i tinguin el mateix dubte que el seu company que si que pregunta, no el puguin resoldre.
|
Sobre el
domini de l’espai de l’aula i els moviments corporals: es mou per tota
l’aula, s’acosta als alumnes que el necessiten, la gestualitat és correcta
d’acord a allò que es vol comunicar
|
La gesticulació és correcte i adequada al que vull comunicar.
|
Sobre
l’empatia i comunicació: ajuda a crear un bon clima de comunicació i treball
a l’aula. Però a la vegada també un ambiento ordenat i de treball
|
El clima de l'aula és bo, potser hi h massa rebombori, però considero que el fet de no demanar el silenci absolut dels alumnes fa que el clima estigui més distens i que els alumnes es sentin més còmodes.
|
Sobre el
manteniment de l’ordre i disciplina: es manté un ambient de treball adequat,
les intervencions dels alumnes són ordenades i correctes
|
L'ambient de l'aula no és del tot adequat, els alumnes parlen durant la meva intervenció i jo continuu i no els faig callar.
Els dubtes dels alumnes no segeuixen cap tipus d'ordre, molt alumnes expressen les seves preguntes sense aixecar la mà i d'altres aprofiten per preguntar quan m'acosto a repartir fulls. Hauria estat bé que al finalitzar l'explicació hagués preguntat si algú tenia algún dubte i quan els hagués solucionat, començar a repartir els fulls. |
COAVALUACIONS
Ariadna Cano, coavaluada per: Adrià del Val
Al començar la classe fa un repàs al que es va fer en les classes anteriors i al que es farà en la sessió que comencen, de quan temps disposaran així com ho faran: Individualment o en grup en aquells cassos que requereixen treball en grup, assigna ràpidament els diferents rols i tasques a complir.
Transmet als alumnes com seran avaluats, perquè aquests ho sàpiguen des del principi.
Usa els recursos disponibles (projector i pissarra) adequadament i des del principi de la sessió. Per al treball en grup distribueix les taules i cadires de manera que facilitin el mètode de treball
En general es desplaça per la classe adequadament, tant a l’hora de repartir el material com durant el treball autònom dels alumnes, aturant-se de grup en grup a interessar-se per com va avançant la feina i ajudant a guiar-los i a resoldre els dubtes que van apareixent. En les explicacions que dona als alumnes i com els guia demostra que els seus coneixements de la matèria són adequats.
El tracte amb els alumnes és adequat i cordial, es dirigeix a ells amb respecte els parla amb el to i llenguatge adequat a cada moment de la classe. En algun moment en què es genera una mica de descontrol crida a l’ordre de forma adequada i remarca que certs comportaments no són acceptables.
Primer de tot: Felicitats geòloga per aprendre i recordar tots aquests continguts de biologia que segurament molts d'ells tenies amagats i oblidats dins del teu cap! :)
ResponEliminaEn general crec que ho has fet genial. El que sí que coincideixo amb tu és alhora de parlar cridant quant els alumnes fan molt xivarri. Això ho vas poder resoldre d'alguna manera o era molt difícil?
Vídeo 1: Està molt bé perquè reforces els conceptes de les classes anteriors que poden no haver quedat clars. T'ajudes del projector i animes als alumnes a participar. D'aquesta manera, també ho utilitzes d'enllaç per començar la sessió que toca, i així els alumnes veuen que tot té una continuïtat. En aquest vídeo hi ha un "vale" interessant: vas parlant, la classe va parlant també i comença a haver-hi massa soroll però tu continues parlant amb el mateix to de veu, ells fan més soroll i tu et mantens. Quan acabes l'explicació sobre el que faríeu dius un VALE més fort a mode de "conclusió", dius el temps que tenen per fer la tasca i automàticament els alumnes afluixen. Dóna la sensació que és un "vale" de "ja no puc més", us dono la tasca i aneu fent vosaltres mateixos hehehe. Entenc que ara els hi tocava treballar en grups i cada un tenia un rol adjudicat, vull dir que no és que passis d'ells, però et veig esgotada pel soroll.
Un dubte que m'ha sorgit: com és que no hi ha cap alumne/a a la filera de taules del mig? Era perquè així no parlaven tant entre ells o perquè estaven per grups...?
Vídeo 2: Expliques molt correctament què fareu en aquesta sessió. Està molt bé que els hi diguis que a cada classe se'ls hi avaluarà l'actitud (participació, respecte pels companys i professors...) d'aquesta manera l'alumnat ho tindrà present (ja sabem que segurament que tots no, però bé hehehe). Un altre aspecte a destacar és que et comuniques d'una manera molt tranqil·la i serena, amb confiança, tot i que entenc que és el primer dia que agafes el grup tu sola, no? La mentora sembla que et vulgui ajudar. I finalment, com tu ja comentes, alhora que alguns alumnes et pregunten dubtes i la resta estan fent soroll, potser sí que hauries d'haver aturat la classe per resoldre els dubtes per tots. Però tampoc em sembla malament que els anessis solucionant a mesura que reparties la tasca, ja que potser alguns no ho haguessin preguntat si hi hagués tota la classe escoltant (sabem que algunes persones no pregunten quan tota la classe escolta per "por" a fer el ridícul, jo era una d'elles quan tenia la seva edat).
Vídeo 3: Durant tot el vídeo hi ha molt soroll a l'aula, potser la càmera estava massa a prop del grup que es veu en primer pla. Aquí si que es veu clarament que parles amb un to cada vegada més elevat. Ha sigut molt bona idea quan els hi has dit que si la classe anava bé (anava fluida), farien una prova sorpresa. Has tingut a tots els alumnes pendents de tu en aquell moment, eren tots teus. Crec que hauries d'haver aprofitat i mantenir l'intriga fins al final, potser el soroll hagués minvat i haguessin estat més per l'activitat. Està molt bé que passes per tots els grups per resoldre dubtes. T'ajudes del projector i de les pissarres "vileda" per poder-ho explicar de manera més visual i entenedora per ells.
Conclusió: t'expresses molt correctament, tant amb la comunicació no verbal com la verbal (tot i que el to de veu a vegades és massa elevat per les circumstàncies amb les que et trobes). Es nota que saps perfectament els conceptes que vols explicar, tens les idees clares i saps què vols fer a cada sessió. Hi ha una bona organització prèvia. Se't veu molt segura de tot el que fas (potser tu creus que no, però des de fora és així). Tens en compte a tots els alumnes i estàs per tots ells. Realment crec que ho has fet genial! L'única cosa és la gestió de l'aula alhora de fer baixar el nivell de decibels, però entenc que és complicat (i depenent del grup, encara més).
Molt bona feina reina!!!!
Jèssica