Avaluació dels recursos utilitzats -
1. Pràctica de laboratori - Estudis dels factors que influeixen en la velocitat de reacció (2n de batxillerat)
Formació
de grups - els grups es van formar en funció de com estaven asseguts
els alumnes, van haver-hi protestes perquè hi havia noies que es volien
asseure juntes, però es va comentar que la propera pràctica ja la
farien plegades.
Procediment -Inicialment es va repartir a cada alumne una
fitxa on apareixia la pràctica que realitzaríen amb els objectius, els
conceptes previs, els materials i productes i el procediment a seguir. La pràctica es dividia en dos parts; Una part on es treballava l'efecte de la concentració de reactius en aigua i una segona
part on comprovaven la influència de la temperatura en la velocitat de
reacció. Cada apartat presentava una taula on anotar les dades i els resultats obtinguts. La finalitat de la pràctica era identificar les variables dependents i independents, treure conclusions sobre l'efecte de la concentració de
substància i de la temperatura en la velocitat d'una reacció i realitzar
unes gràfiques on poguéssin observar els resultats obtinguts.
Els professors haviem preparat, prèviament, tot el material que els alumnes necessitaven, a una de les taules del laboratori. Un cop llegida la pràctica els alumnes s'encarregaven d'agafar el material necessari i anar realitzant-la seguint les pautes del procediment, que apareixia a la fitxa.
Vam aprofitar una part de la pràctica per treballar els factors de conversió, ja que, les taules que els alumnes havien de completar presentaven unes concentracions Molars i els resultats els necessitàvem en concentracions molals, per tant vam dedicar uns minuts de la pràctica realitzar-los entre tots, a la pissarra.
Mentre els alumnes anaven realitzant la pràctica els professors anàvem passant per les taules ajudant
a què seguissin el procediment correctament i donant indicacions sobre el
material de laboratori que s'havia d'anar utilitzant, fen referència al
nom propi de l'estri per a què aprenguessin a parlar amb propietat.
La
pràctica només li va sortir correctament a dos grups, els altres van
obtenir uns resultats que no corresponien amb els que havien de ser.
Aquests grups van dedicar molt de temps a la primera part de la
pràctica, ja que la van intentar repetir per a observar si els resultats
sortien correctament, i no van poder realitzar l'última part de
l'experiment, el que feia referència a la temperatura. Després
d'analitzar els possibles inconvenients, que van fer que les pràctiques
no sortissin correctament, es va arribar a la conclusió que els
components utilitzats, que feien referència a una mescla, no estaven en
la concentració correcta. No obstant això, els alumnes es van
anotar les dades dels grups que l'havien realitzat amb èxit i van poder fer les gràfiques amb uns resultats coherents.
Valoració personal de la pràctica
Considero
que l'ús de la fitxa va ser molt important per a treballar al
laboratori, a més els alumnes ja estaven acostumats a treballar
d'aquesta manera i, al ser una escola on es realitzen moltes pràctiques
al laboratori, tenien el material de laboratori per la mà i
ja sabien com utilitzar-lo. Per tant, la pràctica va ser molt dinàmica i
els alumnes es van distribuir les tasques per optimitzar la feina.
Proposta de millora - Fer referencia a la perillositat de les substàncies utilitzades i deixar clares les normes de laboratori i el compliment d'aquestes, ja que els alumnes no ens són conscients d'aquests aspectes i treballaven bruscament.
2. Fitxa de treball de l'assignatura de projectes (1er de la ESO J)
Aquest trimestre a l'assignatura de projectes estan treballant "els aliments", per tant, s'ha programat una sortida al mercat de Granollers, per la setmana vinent, o els alumnes hauran de realitzar unes enquestes per obtenir informació sobre els productes que més es compren, els costums dels usuaris del mercat... Durant la classe d'avui els professors volen que els alumnes s'informin sobre la història del mercat de Granollers i per això han preparat unes fitxes que els alumnes han de treballar, per parelles, fent servir els seus ordinadors.
La fitxa presenta quatre preguntes on els alumnes han d'elaborar una hipòtesi de cadascuna d'elles. Un cop han elaborat la seva hipòtesi, realitzen una cerca a internet per a confirmar-la o descartar-la i trobar la resposta correcta. Quan tots els grups han finalitzat la pràctica fem una posada en comú (els grups que volen contestar aixequen la mà i els professors tria qui contesta) per assegurar-nos que tots els grups tinguin les mateixes respostes. Aprofitem aquesta part per a fer preguntes per confirmar que els alumnes hagin adquirit els continguts que nosaltres volíem.
Valoració personal
Els alumnes van estar molt motivats alhora de realitzar les hipòtesis, ja que, eren preguntes sobre Granollers i la seva història i la gran majoria hi viuen.
Alguns alumnes es van dedicar a cercar altres continguts externs al tema que treballàvem i els professors els havien d'estar controlant i no podien dedicar temps a altres grups.
Molts alumnes no sabien el que era realitzar una hipòtesi i van haver de fer moltes preguntes abans de poder començar a treballar
Alguns grups van tenir dificultats en trobar fonts fiables d'informació i en algunes de les fonts, com que la informació que hi havia era molt extensa, molts grups tardaven a trobar la resposta o es desmotivaven, per què havien de llegir molt per trobar-la.
Els alumnes van acabar en intervals de temps molt diferents, ja que, aquesta tasca feia que cada parella avances de forma independent.
Alguns grups presentaven certa dificultat per formular les hipòtesis, ja que no eren de la ciutat.
Propostes de millora
Que els alumnes disposin de pautes per aprendre a cercar a internet i a discriminar informació. Els professors van voler donar autonomia als alumnes, però no els van ensenyar com ser autònoms.
Els professors haurien de disposar d'algun altre recurs per als alumnes que acaben abans o els que els hi costa molt tirar endavant.
3. Recursos TIC per a realitzar una classe teòrica - 1er de la ESO
Durant les pràctiques vaig tenir l'oportunitat de realitzar una classe sobre les estacions de l'any segons els moviments de la terra (ja que estaven a la UUDD de l'Univers). Per a realitzar aquesta classe disposava d'una fitxa per cada alumne, on apareixien alguns conceptes amb espais en blanc que havien de ser completats pels alumnes (aquesta fitxa els servia per anar seguint la classe i anotar la teoria que se'ls hi anés proporcionant), i una TIC que mostrava els moviments de rotació i de translació de la terra.
Valoració personal
Els alumnes estaven més pendents del que havien de posar a la fitxa que del que se'ls explicava, ja que donaven per suposat que seria el que sortiria a l'examen.
Tot i anar fent preguntes per comprovar que els alumnes els hi quedava clara la teoria, hi van haver alumnes que no van entendre punts molt rellevants dels continguts.
No vaig poder comprovar si els alumnes havien entès la teoria.
Propostes de millora
Que treballessin amb la TIC ells i completessin la fitxa i el professor fos un guia i al final de la classe fer una posada en comú de la informació trobada, els alumnes també podrien treballar en parelles.
Deixar clars els objectius i la manera d'avaluar des d'un bon principi.
Proporcionar als alumnes qüestions que tan sols puguin resoldre si han entès la teoria.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada